top of page

פוביות- כל מה שרציתם לדעת

פוביה ספציפית היא אחת ההפרעות הנפוצות ביותר בקרב בני אדם והטיפול בה יעיל מאוד. פוביה הינה מצב נפשי של פחד קיצוני ממשהו שאיננו מסוכן בדרך כלל.

ישנם סוגים רבים של פוביות כגון: פוביה מכלבים, עכברים, ג'וקים, נהיגה, טיסות, גובה ועוד.

אנשים המתמודדים עם פוביה ספציפית מתמודדים עם מצוקה נפשית גדולה מאוד בזמן החשיפה לגירוי המאיים ולרוב גם יחווה תסמינים גופניים המאותתים על מצב סכנה (זאת על אף שאין זו המציאות): דפיקות לב מהירות, קשיי נשימה, סחרור, רעד בגוף, שרירים מכווצים, זיעה ועוד. פחד בעוצמות גבוהות כאלו עשוי לעורר בקרב האדם תסכול רב ולפגוע בערך העצמי שלו.

תסמינים אלו יוצרים תחושה מאוד לא נוחה והאדם החווה אותם ירצה להימנע מתחושות אלו בפעם הבאה. בעקבות כך, אנשים המתמודדים עם פוביה לרוב מפתחים פעולות מגוננות (לחפש מקקים לפני שנכנסים לחדר) או פעולות המנעותיות (לא ללכת לגינה מהמחשבה שאולי אראה כלב). פעולות אלו אומנם עוזרות לאדם ומונעות ממנו להרגיש את תחושת הפחד אך חשוב להבין כי פעולות אלו מחזקות ומשמרות את הפחד הקיים.

לרוב אנשים פונים לטיפול כאשר הפוביה מפריעה להתנהלות השגרה או בעקבות שינוי עתידי שעשוי להבליט או להכריח את האדם להתמודד עם המצוקה; למשל אדם שמתחיל עבודה חדשה הדורשת לטוס לעיתים קרובות אך יש לו פוביה מטיסות. בתחילת התהליך הטיפולי חשוב לזכור כי רגשות כגון חרדה ופחד הינם נורמליים ואף יש להם ערך הישרדותי חשוב מאחר והן תגובות טבעית למצב של סכנה. מטרת הטיפול תהיה להוריד את עוצמת הפחד כך שלא תפריע להתנהלות חייכם ותהיה בעוצמה נמוכה. במהלך הטיפול נלמד כיצד לשלוט בתגובות הפיזיולוגיות לפחד וחרדה. כיום, השיטה הטיפולית היעילה ביותר להתמודדות עם פוביה היא באמצעות CBT בתהליך של חשיפה מבוקרת והדרגתית לגירוי המעורר תחושות פחד. במפגשים אנו נבנה תוכנית חשיפה המותאמת לך באופן אישי. חשוב לציין כי כל שלב לאורך התהליך יבוצע בהסכמה של המטופל, ללא לחץ להתמודד עם משהו שיגרום לתחושה לא נוחה ברמה קיצונית וללא הפתעות.


זה הזמן ללמוד איך לשלוט בתחושות שלך ולא לתת להן לשלוט בך.

bottom of page