top of page

איך להתמודד עם דאגות?


כשאני ראה פרסומת עם המשפט "איך להפסיק להיות מוטרד עוד היום" אני מתחילה להיות מוטרדת.

- אני מוטרדת כי אני יודעת שאנשים המתמודדים עם טרדות קיצוניות, אשר מנהלות אותם, רק מחפשים אוויר לנשימה.

- אני מוטרדת כי אנשים רבים מסתובבים עם המון תחושות שליליות ורק מחפשים מוצא מהיר למצב הקשה שלהם.

- אני מוטרדת כי אני יודעת שדווקא בחברה שלנו אנשים אוהבים תשובות מהירות ואבסולוטיות, ועל כן יהיו מוכנים להאמין שאפשר לעשות פעולת קסם ולהפסיק להיות מוטרדים.


כשאני רואה משפט כזה אני רואה שמנסים למכור אשליה וזה מעצבן ומתסכל אותי כי זה נוגד את כל הערכים שלי. לאורך שנות עבודתי נתקלתי בלא מעט מקרים בהם הגיעו אליי מטופלים אחרי שחווה מפח נפש ותסכול רב מהבטחות לא מבוססות.


להיות מוטרד זה חלק טבעי בנו, האמת שזה פיצ'ר כל כך בסיסי בנו והוא חשוב הישרדותית. הטרדות יכולות לסייע לכם להגיע להישגים ולשנות את המציאות שלכם ולא להישאר תקועים במקום.


הבעיה עם טרדות היא לא עצם קיומן אלא זה העובדה שהן לפעמים מגיעות בעוצמות גבוהות מדיי, הן לפעמים כל כך מעסיקות אותנו שהן מעוררות גם תחושות של פחד, תסכול ואפילו חוסר אונים. תחושות אלו בעוצמות גבוהות גם יכולות לגרום לנו להיות בקיפאון ולא בעשייה. לגרום לנו לרצות לוותר ולא לנסות לשנות את המצב הקיים.


אז מה הבעיה שלי עם ההבטחה "איך להפסיק להיות מוטרד עוד היום"? קודם כל היא לא רציונאלי. אין דבר כזה להפסיק להיות מוטרד. בעצם מבטיחים לכם שמהיום אתם לא תהיו מוטרדים בכלל, משום דבר, אף פעם.

נשמע לכם הגיוני?

כולנו מוטרדים. ברמה יומיומית כמעט. המטרה צריכה להיות לדעת לנהל את הטרדה ולא להפסיק את קיומה. הבעיה השנייה היא כנראה בהבטחה שזה יקרה "עוד היום". שינוי של צורת החשיבה, שינוי תהליכים שכבר מבוססים בכם במשך שנים לוקח זמן. זה לא מעכשיו לעכשיו. אמונה שמשהו קוגנטיבי ורגשי יכול להשתנות בצורה מיידית ומוחלטת יגרום לכם פשוט לתסכול רב ואולי עוד אפילו תחשבו חלילה שהבעיה אצלכם!

לפעמים אנחנו מוטרדים מדברים פשוטים כמו: "מה בא לי להכין היום לאכול" או "אני מוטרדת מאיזה שמלה ללבוש הערב" או "אני מוטרדת כי מחר אני מעבירה הרצאה חשובה שאני רוצה שתצליח". אלו טרדות נורמליות ואף חשובות כי הן יכולות לגרום לכם לגייס את כל הכוחות הנפשיים לצורך הצלחת הפעולה. כל עוד הלחץ הנפשי הוא לא קיצוני, כל עוד אתם יודעים לנהל את עצמכם ולא הטרדה מנהלת אתכם אתם תרגישו עם ביטחון, תחושת מסוגלות גבוהה ורווחה נפשית טובה.


אז מה כן אני יכולה להבטיח?

שאלה מעולה.


אני יכולה להבטיח לכם שבטיפול CBT אתם תלמדו איך לנהל את עצמכם ואת הרגשות שלכם בצורה נכונה. אתם תלמדו איך למתן צורה חשיבה קיצונית. אתם תלמדו איך להתמודד בצורה הכי טובה עם כל טרדה שתגיע בהתאם למאפיינים שלה.

אתם תלמדו איך לנהל את חייכם בפרופורציה הנכונה.


תרגיל פשוט שיכול לעזור לכם להתחיל לעשות סדר בכל הדאגות / הטרדות שלכם:


1. קחו דף וציירו עליו עיגולים, בכל עיגול רישמו נושא כללי שמעסיקים אתכם (כמות העיגולים תלויה בכם). 2. לאחר מכן לצד כל עיגול רשמו מ1 עד 10 עד כמה זה מטריד אתכם? 1- הכי פחות מטריד 10- הכי מטריד 3. כעת רשמו מ1 עד 10 כמה ביכולתכם לשנות את המצב הקיים? 1- הכי לא בשליטתי 10- הכי בשליטתי 4. עכשיו קחו את שני העיגולים שהכי מטרידים אתכם אך שמידת היכולת שלכם לשינוי שלהם עולה על הספרה 7. אלו שני הנושאים בהם אתם צריכים להתמקד היום ספציפית.

5. הכינו לכל אחד מהנושאים הנבחרים תוכנית פעולה הכוללת שתי משימות אשר יתחילו לעורר בעיגולים אלו שינוי ויתנו לכם יותר תחושת שליטה. שימו לב, אנחנו לא מצפים לשלמות, אנחנו רוצים לעורר בכם את תחושת המסוגלות ולהניע אתכם לחוש שליטה וליצור שינוי. זכרו, שינויים בחיינו מתרחשים כמו גלגלי שיניים, אתם מזיזים גלגל אחד ואחרים זזים מעצמם.


דוגמא לתרגיל:


זכרו,

צעדים קטנים, שינויים גדולים שנשמרים לאורך זמן.


bottom of page