top of page

איך לעזור לעצמי לקבל את ההחלטה הנכונה?

קבלת החלטות זו סיטואציה שאנחנו נתקלים בה כל יום ומספר רב של פעמים. לעיתים מדובר בהחלטות קטנות ואף "סתמיות" כמו מה ללבוש, באיזו דרך לנסוע ומה בא לי לאכול ולעיתים מדובר בהחלטות הרות גורל אשר משפיעות עלינו ועל אחרים. כלכלית, פיזית ונפשית.


קבלת החלטות זו סיטואציה שלפעמים תעורר אותנו רגשית בצורה קיצונית. צומת קבלת ההחלטות עשויה לעורר לחץ, תסכול, כעס, פחד ואף תחושת חוסר אונים.

בזמן קבלת ההחלטה אנחנו חושבים על המון דברים: על היתרונות, החסרונות, ההשלכות, הציפיות והתגובות שנקבל מהסביבה. כל כך הרבה שיקולים אשר עשויים ליצור קושי רב.


רבים אינם מודעים לכך שקבלת ההחלטות שלנו אינה מושפעת רק מדברים רציונאליים אשר קשורים לסיטואציה ואובייקטיבית עשויים להשפיע עליה. קבלת החלטות בעבודה למשל מושפעת גם מהמריבה שקרתה היום בבית או מהמצב הבריאותי של אחד מבני המשפחה ומכמות שעות השינה שישנתי בלילה.


ככל שתכירו את עצמכם טוב יותר תדעו להבחין מה מפעיל ומה משפיע על שיקול הדעת שלכם. אנשים רבים אינם מבינים עד כמה הרווחה הנפשית שלהם מקבלת מקום משמעותי בהתנהלות היומיומית שלהם ומשפיעה כמעט על כל רגע.


אדם אשר מתמודד עם קושי רגשי בנושא כלשהו הוא עייף יותר, מרוכז פחות, סף התסכול שלו נמוך יותר (קל לתסכל אותו), צורת החשיבה שלו עשויה להיות פחות אופטימית / יותר פאסימית וגם שמחת החיים שלו תהיה ברמה נמוכה.


אז אם זה כל כך טבעי להיות מושפע מתחושות שליליות ומאירועי החיים איך אפשר לוודא שאני מקבל החלטות בצורה נכונה?


החוק הכי חשוב בקבלת החלטות: לא מקבלים החלטות בזמן במפרים. זה הכלל הכי חשוב שכל מטופל שלי יודע בעל פה. אקח אתכם לרגע לעולם הכבישים. במפרים זו סיטואציה אשר משבשת את שגרת הנסיעה שלנו. סיטואציה בה אנחנו צריכים להוריד את הרגל מהגז, להעביר אותה לברקס ולהחזיק את ההגה. לא תמיד אנחנו נצפה את הבמפר מראש. לפעמים הבמפרים יהיו קטנים ולא מורגשים ולפעמים הבמפרים יהיו ממש גבוהים שידרשו מאיתנו כמעט לעצור על מנת לעבור אותם בלי שהרכב יפגע (כמו בקיבוצים). החיים שלנו מלאים ב"במפרים", כלומר החיים מלאים בסיטואציות אשר מחייבות אותנו להאט, להוריד את הרגל מהגז ולשלוט במצב. ה"במפרים" בחיים יכולים להיות בכל נושא ובכל שעה... במפר זה בעצם אירוע אשר דורש ממכם התייחסות פיזית / רגשית/ קוגנטיבית. אז מה הקשר בין במפר לקבלת החלטות?? בכבישים הבמפר יהיה או לפני צומת או אחריה. אין במפרים בזמן פניות (בצמתים). בכביש אתם קודם תעברו את הבמפר ורק אז תחליטו אם לפנות ימינה או שמאלה ולפעמים הבמפר יגיע בכלל אחרי הפנייה. כך או כך הבמפר לא יכול להיות בזמן הפנייה. כך נוצר המשפט - לא מקבלים החלטות בזמן במפר. כאשר אתם שמים לב שאתם ב"במפר" רגשי (לא משנה בגלל איזה נושא) אתם צריכים להיות מודעים כי כעת דעתכם מוסכת ומקשה עליכם לקבל החלטות בצורה רציונאלית.

אז מה עושים? אם אנחנו במצב שיש צורך לקבל החלטה אבל אנחנו יודעים שאנחנו ב"במפר" עלינו לשאוף קודם כל להרגע. צאו מהחדר/ קחו הפסקה/ תקשיבו למוזיקה/ תרגלו נשימות/ דברו עם מישהו שאתם יודעים שיכול להרגיע אתכם/ תראו סרטון סטאנד אפ. עצם זה שתהיו מודעים שדעתכם מוסחת בעקבות רגשות שליליים אתם כבר עוזרים לעצמך לראות את הסיטואציה באופן בהיר יותר. על מנת להצליח לקבל החלטה בצורה יותר נקייה עלינו להיות מודעים לרגשות שמעורר בנו ה"במפר" הפרטי שלנו. עצם המודעות לרגש המעורר נוכל להבדיל את הרגש מהסיטואציה הספציפית של קבלת ההחלטות ולא לתת לו הרבה מקום להשפעה.


לא תמיד יש הרבה זמן אפשרי להרגע לפני קבלת ההחלטות אבל עצם זה שתעשו עצירה קטנטנה (אפילו של כמה שניות) תהיו מודעים לעצמכם, תרגיעו את עצמכם ורק אז תמשיכו בנסיעה המחשבתית, כבר יש יותר סיכוי שתקבלו החלטה שתהיה טובה לכם.

שימו לב, מטרת הרגיעה היא לא בהכרח להוריד את תחושת הלחץ מקבלת ההחלטה אלא מטרתה לסנן "רעשים חיצוניים" אשר עשויים להשפיע על ההחלטה לא בצורה חיובית.


באופן אישי כשאני צריכה להרגע אני שומעת מוזיקה. הנה אחת מהאופציות האהובות עליי כשאני צריכה להרגע: כל הדברים היפים באמת / דניאלה ספקטור


bottom of page