top of page

הפרעות אכילה- כשהרצון להיות "יפה" עולה על הרצון להיות בריאה

אכילה לרוב נתפסת כפעולה שגרתית הממלאת צורך הישרדותי שאינו משויך לתרבות מסוימת.

על אף חשיבותו הגבוהה של אוכל בחיי היום יום ישנם אנשים, בעיקר נערות ונשים צעירות, אשר שמים את נושא המראה החיצוני שלהם בראש סדר העדיפויות לעיתים על חשבון הנושא הבריאותי. אכילה נכונה היינה מרכיב בריאותי חשוב הן בפן הפיזיולוגי והן בפן הרגשי.


המושג "הפרעת אכילה" מתאר קשיים בהרגלי אכילה.

אנשים המתמודדים עם הפרעת אכילה נוטים לבסס את תחושת הביטחון והערך העצמי שלהם על פי המראה החיצוני ומשקל הגוף. על מנת לשלוט במאפיינים אלו הם נוקטים באמצעים קיצוניים אשר ישרתו את מטרתם. ישנם סוגים שונים של הפרעות אכילה (ביניהם בולימיה, הפרעת אכילה בולמוסית, אנורקסיה נרבוזה ועוד) אשר לרוב נלוות אליהם אחת או יותר מההתנהגויות הבאות:

  • צמצום בכמות האוכל

  • בולמוסי אכילה (אכילה בלתי נשלטת).

  • התרחשות של התנהגויות אשר אמורות לפצות על האכילה ולהוביל לירידה במשקל כמו למשל הקאות, שימוש במשלשלים ו/או פעילות גופנית בתדירות גבוהה מדיי.

האדם הסובל מהפרעת אכילה עסוק בביקורת עצמית ומושפע מאוד מהסביבה וההתעסקות בנושא המראה/ המשקל עשויה לעורר תחושת תסכול גדולה.

כמו כן, תחושת הרעב וחוסר שביעות הרצון המלווים אנשים עם הפרעות אכילה עשויה לגרום להם להגיב בכעס חסר פרופורציות, לפגוע בקשרים חברתיים ולהתרחק ממשפחה (לברוח משולחן האוכל על מנת ללכת להקיא/ לא לצאת למסעדות ועוד).


טיפול CBT בהפרעות אכילה דורש שיתוף פעולה רב מצד המטופל ולכן יש לפעול לגייס אותו/ה לתהליך. כמו כן, לעיתים קרובות (במיוחד בקרב בני נוער) נדרשת התערבות מערכתית הכוללת גם מפגשי הדרכת הורים ועבודה בשיתוף עם דיאטנית קלינית.


בטיפול CBT נבצע שינויים התנהגותיים כגון מעקבים של דפוסי האכילה ושינויים הדרגתיים של הרגלי האכילה. שינויים אלו, יהיו תמיד מותאמים למטופל, ויתבצעו בקצב המתאים לו, זאת על מנת לוודא כי תהליך השינוי היינו הדרגתי וכך יישמר לתקופת זמן ארוכה יותר. בנוסף לשינויים ההתנהגותיים, לאורך הטיפול נבצע שינויים מחשבתיים (קוגניטיביים) הנוגעים לתחושת הערך העצמי הנמוך של המטופל, לחרדות אשר לרוב עולות בעקבות מחשבות על עלייה במשקל ולתחושת הדכדוך אשר עשויה להיכנס לתמונה בעקבות ביטחון עצמי נמוך.


טיפול CBT מאוד יעיל בהתמודדות עם הפרעות אכילה לאורך זמן. במהלך הטיפול תקבלו כלים על מנת שתוכלו להתמודד עם ביקורת שעשויה להגיע מהסביבה ותוך כדי ללמוד כיצד להפחית את כמות הביקורת העצמית (לא ביקורת בונה) אשר לרוב גורמת לתחושת חוסר ערך.


פנו עוד היום לשיחת ייעוץ טלפונית על מנת להתחיל לעורר את השינוי.

bottom of page