top of page

הבן שלי סובל מחרדת מבחנים, איך אפשר לעזור לו?


כל ילד חווה התרגשות ואף מעט פחד לפני מבחן וזה מאוד טבעי. עם זאת, אצל חלק מהילדים החשש מתפתח לחרדה גדולה. חרדת מבחנים נובעת לעיתים מהרצון העז להצליח ו\או מהפחד להיכשל. על אף שלעיתים לדחות מבחן זהו אכן פתרון אפשרי, הרי שסביר להניח כי זה לא פיתרון ארוך טווח.

מה כדאי לעשות?

1. שאלו אילו מחשבות עולות לילד כאשר הוא בלחץ מהמבחן ובכך תוכלו להבין את מקור החרדה. למשל תוכלו להבין האם הילד חרד מהתוצאה של המבחן "אני מפחד להיכשל במבחן", או אולי החשש לאכזב אתכם "אני מפחד שאם לא אצליח אתה תכעס עלי". 2. כאשר הילד מסביר מה מקור החרדה חשוב לא לשלול את המחשבה למשל "איזה שטויות, אתה טוב באנגלית" או "אין סיכוי שתיכשל, למדת מצוין למבחן". 3. שאלו את הילד מה הוא חושב שיקרה במידה וייכשל. "יצחקו עלי"/ "זה מראה שאני טיפש" וכו'... 4. על מנת לחזק את הילד נסו לענות במשפטים אשר מראים אמונה ביכולות שלו, ללא קשר למבחן. לדוגמא- "אתה ילד חכם וזה שלא תצליח במבחן לא אומר שאתה טיפש". 5. אם חשוב לילד להצליח אל תזלזלו. לדוגמא אל תגידו "זה בסך הכל מבחן, מה אתה מתרגש??" אלא אמרו "אני מבין אותך שאתה נורא רוצה להצליח. בוא ננסה ביחד להירגע כדי שמחר תעשה את הכי טוב שאתה יכול".

אם זה לא מצב חד פעמי ואם אתם מרגישים שהילד במצוקה גדולה - זה הזמן לבקש עזרה. טיפול CBT היינו טיפול קצר מועד אשר נותן מענה ארוך טווח לטיפול בחרדת מבחנים.

bottom of page