top of page

לצאת מחלום הבלהות של הפרעות השינה

בקרב אנשים רבים שינה היא אינו מצב רגוע וטבעי בו הגוף והמוח נחים אלא מילת קוד למאבק מתמשך אשר מעורר תסכול רב. אנשים אלו סובלים מהפרעות שינה.

הפרעות השינה עשויות להגיע כתוצאה ממצב רפואי לקוי או כתוצר לוואי של גורמים נפשיים המקשים על האדם וכוללות קשיי הירדמות, לילות ללא שינה או שינה חלשה מאוד אשר נמשכים מעל לחודש ימים.

הפרעות השינה עשויות לפגוע רבות באיכות החיים של האדם; עצבנות, תסכול רב, עייפות, ירידה בריכוז ותפקוד לקוי בעבודה. הפרעות השינה עשויות להגיע בכל גיל אך שכיחותם עולה ככל שגדלים. כאשר הפרעות השינה לא מטופלות עשויה להתפתח חרדה בעקבות חשש מהשלכות חוסר השינה למשל- "אני לא ארדם בלילה ובגלל זה מחר אני לא אצליח במבחן". מצב זה עשוי להחמיר את תחושת התסכול ולשמר ולהחמיר את הפרעות השינה.

במפגשים הראשונים אנו נבחן אילו קשיים פסיכולוגיים מעורבים בהפרעות השינה; דיכאון, חרדה, הערכה עצמית נמוכה ועוד. בנוסף, נבצע מעקב אחר הרגלי השינה (זמני שינה, פעולות שמבוצעות לפני השינה וכו') וכך נוכל לבחון האם ישנן התנהגויות אשר משמרות את הפרעות השינה. בטיפול CBT (טיפול התנהגותי קוגניטיבי) המטופל לומד כיצד להשתמש בטכניקות הן התנהגותיות כגון לימוד הרפיה והן קוגניטיביות- מחשבתיות כגון זיהוי תבניות חשיבה מזיקות וכיצד לאתגרם. את טכניקות אלו יצטרך המטופל לתרגל בבית, ככל שיתבצע יותר תרגול כך ההגעה לתוצאה הרצויה תהיה מהירה יותר. נוסף, בטיפול CBT בכלליות ובנושא זה בפרט, ללא שיתוף פעולה מלא ומתמיד של המטופל קשה מאוד להגיע לתוצאות. עם זאת, התרגולים תמיד יהיו לפי קצב ההתקדמות של המטופל כשהמטרה היא לא להקשות מדיי. טכניקות אלו יסייעו למטופל ללמוד כיצד להתמודד טוב יותר עם המצב ואף ליצור בעצמו הטבה משמעותית. השילוב של השינויים ההתנהגותיים עם השינויים הקוגניטיביים יוביל להטבה בתחושות במהירות ובצורה היעילה ביותר.

חשוב לזכור שכל הטכניקות המלומדות, הן ההתנהגותיות והן הטכניקות הקוגניטיביות יעילות לזמן ארוך ולנשואים רבים ומגוונים ולכן עשויות לשרת את המטופל לא רק בהתמודדות זו אלא גם בהתמודדויות שונות בעתיד. פנו עוד היום לשיחת ייעוץ טלפונית.

bottom of page