top of page

כדורים או טיפול? איך להתמודד עם חרדה

​דמיינו את עצמכם בלב ים סוער בלי שאתם יודעים לשחות. סביבכם, נמצאים הרבה אנשים שיודעים לשחות שלא בהכרח מבינים מה קורה לכם: "מה יש לך?" "יאאלה תצא מזה" "בסדר זה יעבור". כך מרגישים חלק גדול מהאנשים החווים התקפי חרדה; חוסר אונים, פחד מוות, עייפות, אי שקט, דריכות בשרירים והפרעה בשינה. בנוסף, הפרעה זו לרוב פוגעת בקשרים בין אישיים- חיי משפחה, זוגיות ובהתנהלות שגרה תקינה בבית ועבודה.

אנשים רבים מתמודדים עם הפרעת חרדה כללית והם חווים דאגות וחששות ללא הרף בנושאים מגוונים הקשורים לרוב לאי וודאות בנוגע לעתיד. הדאגות מגיעות עם תחושה לא נוחה (חרדה) אליה מתלווה לעיתים לחץ בחזה, רעד, גלי חום ועוד.

ישנם אנשים אשר אינם מודעים כי הקשיים שלהם בחיים זה למעשה חרדה. כאשר הדאגות קיצוניות, לא נשלטות, עולות לעיתים קרובות ומשפיעות על איכות החיים של האדם, מדובר בדאגנות פתולוגית. החרדה מתישה את הגוף והנפש ואם לא תטופל נכון היא עשויה לעורר גם הפרעות נלוות כגון דיכאון.

הרבה אנשים שואלים אותי- אז איך פותרים את הבעיה? כדורים או טיפול?

כל עוד הגלגל עלייך ומותאם נכון למידות שלך הוא יעזור לך להישמר מפני טביעה בים. הבעיה בתרופות, מלבד תופעות הלוואי האפשריות, היא שברגע שאתה מפסיק לקחת אותן הים ממשיך להיות סוער ואתה הופך להיות תלוי בתרופה.

אדם שהולך לטיפול CBT (טיפול התנהגותי קוגניטיבי) לומד "איך לשחות בים הקשיים".

כלומר, איך מתמודדים עם המצב הזה. טיפול התנהגותי קוגניטיבי הינו טיפול מאוד יעיל בחרדה, בו המטופל לומד כלים להתמודדות עם מצבים לא נוחים. בנוסף, המטופל לומד איך ניתן להימנע מכניסה למצבים אלו מלכתחילה. כלומר, המטופל לומד איך אני מונע מעצמי להיכנס לים סוער ואם כבר נכנסתי אליו, אז איך אני יוצא ממנו בהצלחה בכוחות עצמי.

מכך ניתן להבין כי בטיפול CBT אין למטופל תלות בתהליך הטיפולי או במטפל וההישגים נשמרים לטווח רחוק ללא תופעות לוואי בדרך.


ישנם אנשים אשר מתמודדים עם חרדה/ דיכאון כל כך קשה עד שהם אינם פנויים להתחיל ללמוד איך שוחים בים החרדה. לאותם אנשים עדיף להתחיל את תהליך טיפול CBT תוך שהם לוקחים כדורים אשר ניתנו באישור רופא פסיכיאטר, זאת על מנת שיהיה בהם שקט נפשי ללמוד. במידה וירצה המטופל, לאחר תקופה בה המטופל מיישם היטב את הדברים שלמד בטיפול CBT ובתיאום מלא אל מול הפסיכיאטר המטפל, ניתן יהיה להתחיל בתהליך הורדת מינון הכדורים.


במהלך המפגשים בטיפול CBT נבנה תוכנית אשר תהיה מותאמת לך באופן אישי על מנת להשיג את המטרות אותן תציב. חשוב לזכור כי בטיפול CBT אנו נפעל לסייע לך ללמוד כיצד לשלוט בעוצמת התגובות הרגשיות והפיזיולוגיות על מנת שתוכל להמשיך בחייך ללא התחושה כי החרדה מנהלת אותך.

bottom of page